Searchآخوندی در نخستین اجلاس بین‌المللی هوانوردی ایران ۲۰۱۶: ایران مرکز تعادل پایدار در منطقه است/ تمام کشورهای منطقه از تحریم‌های ظالمانه متضرر شدند/ دالان‌های هوایی ایران برای تمام ایرلاین‌های دنیا باز اس

آخوندی در نخستین اجلاس بین‌المللی هوانوردی ایران ۲۰۱۶: ایران مرکز تعادل پایدار در منطقه است/ تمام کشورهای منطقه از تحریم‌های ظالمانه متضرر شدند/ دالان‌های هوایی ایران برای تمام ایرلاین‌های دنیا باز اس...
dolat.ir ۱۳۹۴/۱۱/۰۵ اخبار

کلیدواژه ها:#Dolat.ir، #آزاد، #آسیا، #اجرای_برجام، #اروپا، #اسلامی، #اصفهان، #امام، #امام_خمینی، #ایران، #ایرانی، #بازار، #برجام، #بهمن، #بوئینگ، #بوشهر، #تبریز، #تجهیزات، #تحریم، #توسعه_پایدار، #جمهوری_اسلامی، #جمهوری_اسلامی_ایران، #حافظ، #حافظ_منافع_جمهوری_اسلامی_ایران، #حمل_و_نقل، #خاورمیانه، #خمینی، #دلار، #دولت، #دولت_تدبیر_و_امید، #روسیه، #رژیم_صهیونیستی، #شاهد، #شهرسازی، #شیراز، #عباس_آخوندی، #فرودگاه_بین‌المللی_امام_خمینی، #مبادلات_تجاری، #مدیترانه، #مردم_ایران، #مصرف_انرژی، #ملت، #ناوبری، #ناوگان_هوایی_ایران، #هما، #هند، #هواپیما، #هواپیمایی، #وزیر، #وزیر_راه، #وزیر_راه_و_شهرسازی، #ویزا

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ایران مرکز تعادل پایدار در منطقه است و با رفع تحریم‌ها به تعادل طبیعی در منطقه خاورمیانه بازخواهیم گشت گفت: تمام کشورهای منطقه به تبع تحریم‌های ظالمانه ، هم از جهت پروازهای عبوری و از هم از جهت کاهش رفاه مسافرین متضرر شدند.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ایران مرکز تعادل پایدار در منطقه است و با رفع تحریم‌ها به تعادل طبیعی در منطقه خاورمیانه بازخواهیم گشت گفت: تمام کشورهای منطقه به تبع تحریم‌های ظالمانه ، هم از جهت پروازهای عبوری و از هم از جهت کاهش رفاه مسافرین متضرر شدند.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی امروز یکشنبه 4 بهمن در نخستین اجلاس بین المللی هوانوردی ایران 2016 گفت: تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران نه تنها به رفاه و ملت ایران لطمه زد بلکه رفاه تمام مردم منطقه را خدشه دار کرد چراکه موقعیت جمهوری اسلامی ایران به گونه‌ای بود که عبور از فضای آسمان این کشور و توقف در ایران بهترین موقعیت برای مبادلات کالا و مسافر در حوزه بین المللی بود و گرفتن این موقعیت از ایران نه تنها به زیان مردم این کشور تمام شد و کیفیت صنعت هوانوردی را تغییر داد بلکه به زیان مردم منطقه شد.
وی ادامه داد: کشورهایی که در این منطقه حضور دارند هم از جهت پروازهای عبوری و هم از جهت کاهش رفاه مسافران متضرر شدند که امیدواریم با رفع تحریم‌ها به همان تعادل طبیعی در منطقه خاورمیانه بازگردیم. تعادل طبیعی در منطقه خاورمیانه نشان می‌دهد که ایران به عنوان چهارراه شرق و غرب و شمال و جنوب دارای یک موقعیت استراتژیک است که هم حافظ منافع جمهوری اسلامی ایران و هم حافظ منافع کشورهای اسلامی است.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه همواره جمهوری اسلامی ایران به وظیفه ملی و منطقه‌ای خود در طول تاریخ واقف بوده است افزود: فضای بعد از تحریم را فضای بازگشت به تعادل پایدار در منطقه می‌دانیم که نه فقط امروز بلکه هزاران سال دارای تعادل پایدار بوده و تمدن این منطقه مبتنی بر تمدن ایرانشهری است.
دالان‌های هوایی ایران برای تمام ایرلاین‌های دنیا باز است
وزیر راه و شهرسازی افزود: همواره از آسیا تا شبه قاره هند تا یمن و مدیترانه حوزه تمدن فرهنگی ایرانی بوده است و این تمدن ایرانی و ایرانشهری به خوبی ملموس است چراکه ایران مرکز تعادل منطقه بوده و بیرون بردن این تعادل منطقه ای از ایران منجر به ناآرامی و خشونت در منطقه شده است. آنچه که می‌تواند تعادل و امنیت پایدار را رقم بزند بازگشت به نقطه صفر منطقه است و امنیت سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی در گرو همین تعادل و امنیت پایدار است.
آخوندی افزود: این جمهوری اسلامی ایران است که می‌تواند به عنوان کانون صلح و آرامش و مرکز تعادل امن با تمام ملت های منطقه عمل کند و با تمام ملت‌های جهان رابطه‌ای برابر و مبتنی بر صلح داشته باشد. امیدواریم شما صاحبان صنایع صنعت هوانوردی در دنیا که به جمهوری اسلامی ایران سفر کردید ا تمدن ایرانشهری ما یک بار دیگر بازدید کنید و با توانمندی‌ها و مزیت‌های نسبی این گوشه از جهان آشنا شوید.
وزیر راه و شهرسازی خطاب به حاضران در جلسه اظهار کرد: حضور شما سرمایه‌گذاران و فعالان در اجلاس بین‌المللی هوانوردی ایران 2016 منجر به ایجاد یک فهم مشترک بین ما و شما خواهد شد و فضایی را فراهم می کند تا روابط پایدار ایجاد شود.
آخوندی با بیان اینکه مطمئنم توسعه روابط در مبنای تمدن ایرانشهری همزمان با حضور فعالان صنعت هوانوردی دنیا در ایران منجر به یک توسعه پایدار می شود گفت: عبور از فراز و دالان‌های هوایی ایران منافع تمام ایرلاین‌های دنیا را حفظ می کند. ایران به عنوان قدرت منطقه به تمام مسئولیت‌های منطقه ای خود واقف است و به آن عمل می‌کند ، ضمن اینکه دالان‌های منطقه ای را برای تمام ذینفعان فراهم خواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه اخیرا 5 راه جدید هوایی ایجاد شد و در آینده نیز مسیرهای جدید هوایی ایجاد می‌شود افزود: آسمان امن و آزاد ایران برای تمامی خطوط جهان باز است. نه تنها راه‌های هوایی را برای ایرلاین‌های جهان باز می‌کنیم بلکه سیستم‌های ناوبری هوایی را نوسازی می‌کنیم. در همین راستا بیش از 250 میلیون دلار برای سرمایه‌گذاری در مدیریت فضای ایران اختصاص داده‌ایم تا فضای ایمن را برای تمام ایرلاین‌ها فراهم کنیم.
وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: افزون براین در پی آن هستیم که بسترهای لازم را در فرودگاه‌های بزرگ برای جابه‌جایی بار و مسافر با تمام خدمات ایجاد کنیم.
آخوندی به توسعه شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) اشاره کرد و گفت: به زودی قرارداد توسعه فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) برای توسعه ظرفیت این فرودگاه به اعزام و پذیرش سالانه 45 میلیون مسافر منعقد می‌کنیم که فضای تجارت ، بازرگانی و فعالیت‌های بهینه اقتصادی فراهم می‌شود ضمن اینکه به زودی برای ایجاد مناطق آزاد و ویژه شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) اعلام عمومی می‌شود و تمام فعالان صنعت هوانوردی می‌توانند مراکز مرتبط با صنعت ازجمله تعمیر ، مهندسی و نگهداری هواپیما را ایجاد کند.
آخوندی ادامه داد: علاوه بر توسعه فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) برای توسعه و نوسازی فرودگاه‌های بین‌المللی در ایران از جمله تبریز ، اهوازؤ بوشهر ، شیراز و اصفهان نیز از طریق سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی اقدام می‌کنیم. لذا در ایران شاهد یک توسعه بزرگ در صنهوت هوانوردی و فرودگاهی خواهیم بود که نه تنها مردم ایران بلکه تمام مردم منطقه از این رفاه منتفع می‌شوند.
آخوندی تأکید کرد: معتقدیم آنچه که رفاه پایدار را برای مردم منطقه فراهم ساخته است توسعه رقابت بین‌المللی است. ما آماده‌ایم به صورت کاملا رقابتی فضایی را ایجاد کنیم تا تمام سرمایه‌گذاران در ایران قدرت رقابت در منطقه و جهان را به دست آورند که به رفاه در منطقه منتج می‌شود.
وی دامه داد: برای توسعه ناوگان هوایی ایران فضا برای سرمایه‌گذاری در حوزه خرید هواپیما ، تأمین ناوگان به صورت اجاره و اجاره به شرط تملیک را فراهم می‌کنیم.
وزیر راه و شهرسازی افزود: ایران کشوری پهناور است که حدود 67فرودگاه کوچک در آن وجود دارد اما به دلیل کمبود ناوگان درحال حاضر کمتر از 10 فرودگاه به صورت بهینه عملیاتی و فعال هستند. فرودگاه‌های کوچک در ایران به رغم داشتن زیرساخت‌های لازم اما به دلیل کمبود ناوگان به صورت بهینه فعال می‌کنیم.
آخوندی با تاکید بر اینکه صنعت هوانوردی در جهان رو به رشد است و همچنان جای رشد فراوانی در حوزه فناوری و تکنولوژی دارد گفت: اما با این وجود قیمت تمام شده در این صنعت با روش‌های از جمله صرفه‌جویی در مصرف انرژی به شدت در حال کاهش است.
آخوندی با بیان اینکه در ایران پروازهایی در مسیرهای با بیش از دو هزار کیلومتر عملیاتی هستند ادامه داد: بنابراین در توسعه ناوگان مزیت‌های کم‌نظیری در انواع هواپیماهای کوتاه‌برد ، میانبرد و بلندبرد وجود دارد. با توجه به مبادلات تجاری ایران با سراسر جهان می توانیم در جهت نوسازی ناوگان بلندمدت فضای لازم را فراهم کند.
وی همچنین اضافه کرد: ایران ازجهت داشتن دانش مهندسی ازجمله کشورهایی است که بیشترین دانشجو را پذیرش دارد و شاید ایران از نظر تعداد دانشجویان در حوزه دانش مهندسی بعد از آمریکا دومین کشور باشد. حتما در ایران امکان ایجاد خدمات تعمیر و نگهداری و مدیریت پرواز وجود دارد. لذا نیروهای متخصص در بخش‌های مختلف برای فعالان صنعت هوانوردی فراهم است.
این عضو کابینه دولت تدبیر و امید با بیان اینکه ایران یکی از مقاصد بزرگ گردشگری جهان است گفت: بسیاری از کشورها ایران را به عنوان یکی از مقاصد بزرگ گردشگری و تجاری در دنیا می‌دانند چراکه ایران یک بازار اقتصادی منصفانه مبتنی بر رقابت سالم است و از همه افرادی که علاقمند به سرمایه‌گذاری دعوت می‌کنیم.
آخوندی خطاب به فعالان صنعت هوانوردی حاضر در اجلاس گفت: اگر با هرگونه واسطه‌گری و رقابت ناسالم مواجه شدید می‌توانید موضوع را با شخص بنده مطرح کنید چرا که ما هیچ فضای ناسالمی را نمی‌پذیریم و تمام مذاکرات ما مستقیم و بدون واسطه‌گری است.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید براینکه همه شرکت‌های فعال در صنعت هوانوردی به جز شرکت‌های وابسته به رژیم صهیونیستی می‌توانند در ایران فعال باشند گفت: به تمام شرکت‌های جهان حتی شرکت بویینگ که موفق به حضور در این اجلاس نشد خیر مقدم می‌گوییم.
آماده مذاکره با شرکت بوئینگ برای خرید هواپیما هستیم
وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که بر اساس توافق اولیه ، 114 فروند هواپیمایی که برای شرکت هما از ایرباس خریداری می‌شود نو خواهد بود گفت: طبق برآوردها در 10 سال آینده کشور به 500 فروند هواپیما نیاز دارد که 100 فروند کوتاه برد و 400 فروند نیز برای پروازهای میان برد و بلند برد پیش‌بینی شده است.
بنابر این گزارش آخوندی در حاشیه نخستین اجلاس هوانوردی ایران 2016 در نشست خبری اظهار کرد: امروز شاهد حضور عمقی سرمایه گذاران فعال در صنعت هوانوردی اعم از سازندگان هواپیما ، تجهیزات فرودگاهی ، تجهیزات ناوبری و حوزه‌های مرتبط با صنعت هوانوردی در ایران هستیم که امیدواریم فرصت خوبی برای توسعه صنعت هوانوردی ایران باشد.
وی با تاکید بر اینکه ایران مرکز تعادل طبیعی در منطقه است گفت: به دلیل تحریم‌ها علیه کشورمان این مرکز تعادل طبیعی جابه جا شد که به تدریج در فضای پس از تحریم‌ها به جایگاه خود بازخواهیم گشت.
وزیر راه و شهرسازی افزود: با بازگشت ایران در صنعت هوانوردی جهان ، سایر کشورهای منطقه نیز از فضای حاکم بر کشورمان در عرصه هوانوردی منتفع می‌شوند.
آخوندی با بیان اینکه با برگزاری اجلاس هوانوردی ایران 2016 به سمت بازشدن فضا در صنعت هوانوردی برای کشورهای دنیا حرکت خواهیم کرد افزود: فضا برای توسعه بخش تعمیر و نگهداری هواپیما ، تامین قطعات و تجهیزات فرودگاهی ، به روزسانی تجهیزات ناوبری و سرمایه‌گذاری در تمام بخش‌های هوانوردی گشوده خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه درحال حاضر صنعت حمل و نقل هوایی ایران نیازمند هواپیماهایی با انواع برد کوتاه ، متوسط و بلند است اظهار کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر ایرانیان زیادی در نقاط مختلف دنیا از جمله اروپا ساکن هستند باید برای تامین هواپیماهای میان برد و بلند‌برد برنامه‌ریزی داشته باشیم ضمن اینکه هواپیماهای کوتاه برد برای توسعه فرودگاه‌های کوچک در کشور باید در اولویت باشند.
وزیر راه و شهرسازی درباره توافق اولیه شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) برای خرید 114 فروند هواپیما از ایرباس گفت: اولین قرارداد خرید هواپیما با اجرای برجام با شرکت تولیدکننده هواپیما ایرباس بود که بخشی از این هواپیماها در سال جاری وارد کشور می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه این 114 هواپیما نو خواهند بود گفت: زمان تحویل و نوع این هواپیماها در زمان انعقاد قراردادها با شرکت ایرباس مشخص خواهد شد.
آخوندی با بیان اینکه مذاکرات خود با شرکت بوئینگ را نیز آغاز می‌کنیم گفت: مسئولان و نمایندگان این شرکت به دلایل مشکلات ویزا نتوانستند در این اجلاس شرکت کنند اما جمهوری اسلامی ایران آمادگی مذاکره با این کمپانی را برای تامین هواپیمای متوسط و بلندبرد دارد.
وی با تاکید براینکه در حال حاضر 256 فروند هواپیما در کشور وجود دارد گفت: از این تعداد 150 فروند عملیاتی و حدود 100 فروند معادل 40 درصد هواپیماهای موجود زمین گیر هستند که فعال کردن آنها هزینه زیادی دارد.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: طی 10 سال آینده نیاز کشور به هواپیما 500 فروند برآورد شده که 100 فروند کوتاه برد و 400 فروند نیز برای پروازهای میان برد و بلند برد پیش بینی می‌شود.
آخوندی درباره شایعات ورود هواپیماهای سوخو روسیه به ایران گفت: هر هواپیمایی برای فعالیت باید از سازمان هواپیمایی کشوری مجوز دریافت کند در غیر این صورت اجازه عملیات در ایران را ندارد.
وی در بخش دیگری از اظهاراتش به کفایت سرمایه ایرلاین‌ها اشاره کرد و گفت: در دوران پس از تحریم‌ها صنعت هوانوردی کشور نیازمند بازسازی ساختاری است و در این راستا شرکت‌های هواپیمایی داخلی باید بتوانند هم در سطح ملی و هم در سطح بین المللی با سایر ایرلاین‌ها رقابت کنند که لازمه این رقابت داشتن حداقل سرمایه است.
آخوندی ادامه داد: حداقل کفایت سرمایه ایرلاین‌ها در شورای عالی هواپیمایی تصویب شده که طی چند روز آینده از سوی سازمان هواپیمایی کشوری اعلام آمادگی می‌شود.
---وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ایران مرکز تعادل پایدار در منطقه است و با رفع تحریم‌ها به تعادل طبیعی در منطقه خاورمیانه بازخواهیم گشت گفت: تمام کشورهای منطقه به تبع تحریم‌های ظالمانه ، هم از جهت پروازهای عبوری و از هم از جهت کاهش رفاه مسافرین متضرر شدند.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ایران مرکز تعادل پایدار در منطقه است و با رفع تحریم‌ها به تعادل طبیعی در منطقه خاورمیانه بازخواهیم گشت گفت: تمام کشورهای منطقه به تبع تحریم‌های ظالمانه ، هم از جهت پروازهای عبوری و از هم از جهت کاهش رفاه مسافرین متضرر شدند.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی امروز یکشنبه 4 بهمن در نخستین اجلاس بین المللی هوانوردی ایران 2016 گفت: تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران نه تنها به رفاه و ملت ایران لطمه زد بلکه رفاه تمام مردم منطقه را خدشه دار کرد چراکه موقعیت جمهوری اسلامی ایران به گونه‌ای بود که عبور از فضای آسمان این کشور و توقف در ایران بهترین موقعیت برای مبادلات کالا و مسافر در حوزه بین المللی بود و گرفتن این موقعیت از ایران نه تنها به زیان مردم این کشور تمام شد و کیفیت صنعت هوانوردی را تغییر داد بلکه به زیان مردم منطقه شد.
وی ادامه داد: کشورهایی که در این منطقه حضور دارند هم از جهت پروازهای عبوری و هم از جهت کاهش رفاه مسافران متضرر شدند که امیدواریم با رفع تحریم‌ها به همان تعادل طبیعی در منطقه خاورمیانه بازگردیم. تعادل طبیعی در منطقه خاورمیانه نشان می‌دهد که ایران به عنوان چهارراه شرق و غرب و شمال و جنوب دارای یک موقعیت استراتژیک است که هم حافظ منافع جمهوری اسلامی ایران و هم حافظ منافع کشورهای اسلامی است.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه همواره جمهوری اسلامی ایران به وظیفه ملی و منطقه‌ای خود در طول تاریخ واقف بوده است افزود: فضای بعد از تحریم را فضای بازگشت به تعادل پایدار در منطقه می‌دانیم که نه فقط امروز بلکه هزاران سال دارای تعادل پایدار بوده و تمدن این منطقه مبتنی بر تمدن ایرانشهری است.
دالان‌های هوایی ایران برای تمام ایرلاین‌های دنیا باز است
وزیر راه و شهرسازی افزود: همواره از آسیا تا شبه قاره هند تا یمن و مدیترانه حوزه تمدن فرهنگی ایرانی بوده است و این تمدن ایرانی و ایرانشهری به خوبی ملموس است چراکه ایران مرکز تعادل منطقه بوده و بیرون بردن این تعادل منطقه ای از ایران منجر به ناآرامی و خشونت در منطقه شده است. آنچه که می‌تواند تعادل و امنیت پایدار را رقم بزند بازگشت به نقطه صفر منطقه است و امنیت سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی در گرو همین تعادل و امنیت پایدار است.
آخوندی افزود: این جمهوری اسلامی ایران است که می‌تواند به عنوان کانون صلح و آرامش و مرکز تعادل امن با تمام ملت های منطقه عمل کند و با تمام ملت‌های جهان رابطه‌ای برابر و مبتنی بر صلح داشته باشد. امیدواریم شما صاحبان صنایع صنعت هوانوردی در دنیا که به جمهوری اسلامی ایران سفر کردید ا تمدن ایرانشهری ما یک بار دیگر بازدید کنید و با توانمندی‌ها و مزیت‌های نسبی این گوشه از جهان آشنا شوید.
وزیر راه و شهرسازی خطاب به حاضران در جلسه اظهار کرد: حضور شما سرمایه‌گذاران و فعالان در اجلاس بین‌المللی هوانوردی ایران 2016 منجر به ایجاد یک فهم مشترک بین ما و شما خواهد شد و فضایی را فراهم می کند تا روابط پایدار ایجاد شود.
آخوندی با بیان اینکه مطمئنم توسعه روابط در مبنای تمدن ایرانشهری همزمان با حضور فعالان صنعت هوانوردی دنیا در ایران منجر به یک توسعه پایدار می شود گفت: عبور از فراز و دالان‌های هوایی ایران منافع تمام ایرلاین‌های دنیا را حفظ می کند. ایران به عنوان قدرت منطقه به تمام مسئولیت‌های منطقه ای خود واقف است و به آن عمل می‌کند ، ضمن اینکه دالان‌های منطقه ای را برای تمام ذینفعان فراهم خواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه اخیرا 5 راه جدید هوایی ایجاد شد و در آینده نیز مسیرهای جدید هوایی ایجاد می‌شود افزود: آسمان امن و آزاد ایران برای تمامی خطوط جهان باز است. نه تنها راه‌های هوایی را برای ایرلاین‌های جهان باز می‌کنیم بلکه سیستم‌های ناوبری هوایی را نوسازی می‌کنیم. در همین راستا بیش از 250 میلیون دلار برای سرمایه‌گذاری در مدیریت فضای ایران اختصاص داده‌ایم تا فضای ایمن را برای تمام ایرلاین‌ها فراهم کنیم.
وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: افزون براین در پی آن هستیم که بسترهای لازم را در فرودگاه‌های بزرگ برای جابه‌جایی بار و مسافر با تمام خدمات ایجاد کنیم.
آخوندی به توسعه شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) اشاره کرد و گفت: به زودی قرارداد توسعه فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) برای توسعه ظرفیت این فرودگاه به اعزام و پذیرش سالانه 45 میلیون مسافر منعقد می‌کنیم که فضای تجارت ، بازرگانی و فعالیت‌های بهینه اقتصادی فراهم می‌شود ضمن اینکه به زودی برای ایجاد مناطق آزاد و ویژه شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) اعلام عمومی می‌شود و تمام فعالان صنعت هوانوردی می‌توانند مراکز مرتبط با صنعت ازجمله تعمیر ، مهندسی و نگهداری هواپیما را ایجاد کند.
آخوندی ادامه داد: علاوه بر توسعه فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) برای توسعه و نوسازی فرودگاه‌های بین‌المللی در ایران از جمله تبریز ، اهوازؤ بوشهر ، شیراز و اصفهان نیز از طریق سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی اقدام می‌کنیم. لذا در ایران شاهد یک توسعه بزرگ در صنهوت هوانوردی و فرودگاهی خواهیم بود که نه تنها مردم ایران بلکه تمام مردم منطقه از این رفاه منتفع می‌شوند.
آخوندی تأکید کرد: معتقدیم آنچه که رفاه پایدار را برای مردم منطقه فراهم ساخته است توسعه رقابت بین‌المللی است. ما آماده‌ایم به صورت کاملا رقابتی فضایی را ایجاد کنیم تا تمام سرمایه‌گذاران در ایران قدرت رقابت در منطقه و جهان را به دست آورند که به رفاه در منطقه منتج می‌شود.
وی دامه داد: برای توسعه ناوگان هوایی ایران فضا برای سرمایه‌گذاری در حوزه خرید هواپیما ، تأمین ناوگان به صورت اجاره و اجاره به شرط تملیک را فراهم می‌کنیم.
وزیر راه و شهرسازی افزود: ایران کشوری پهناور است که حدود 67فرودگاه کوچک در آن وجود دارد اما به دلیل کمبود ناوگان درحال حاضر کمتر از 10 فرودگاه به صورت بهینه عملیاتی و فعال هستند. فرودگاه‌های کوچک در ایران به رغم داشتن زیرساخت‌های لازم اما به دلیل کمبود ناوگان به صورت بهینه فعال می‌کنیم.
آخوندی با تاکید بر اینکه صنعت هوانوردی در جهان رو به رشد است و همچنان جای رشد فراوانی در حوزه فناوری و تکنولوژی دارد گفت: اما با این وجود قیمت تمام شده در این صنعت با روش‌های از جمله صرفه‌جویی در مصرف انرژی به شدت در حال کاهش است.
آخوندی با بیان اینکه در ایران پروازهایی در مسیرهای با بیش از دو هزار کیلومتر عملیاتی هستند ادامه داد: بنابراین در توسعه ناوگان مزیت‌های کم‌نظیری در انواع هواپیماهای کوتاه‌برد ، میانبرد و بلندبرد وجود دارد. با توجه به مبادلات تجاری ایران با سراسر جهان می توانیم در جهت نوسازی ناوگان بلندمدت فضای لازم را فراهم کند.
وی همچنین اضافه کرد: ایران ازجهت داشتن دانش مهندسی ازجمله کشورهایی است که بیشترین دانشجو را پذیرش دارد و شاید ایران از نظر تعداد دانشجویان در حوزه دانش مهندسی بعد از آمریکا دومین کشور باشد. حتما در ایران امکان ایجاد خدمات تعمیر و نگهداری و مدیریت پرواز وجود دارد. لذا نیروهای متخصص در بخش‌های مختلف برای فعالان صنعت هوانوردی فراهم است.
این عضو کابینه دولت تدبیر و امید با بیان اینکه ایران یکی از مقاصد بزرگ گردشگری جهان است گفت: بسیاری از کشورها ایران را به عنوان یکی از مقاصد بزرگ گردشگری و تجاری در دنیا می‌دانند چراکه ایران یک بازار اقتصادی منصفانه مبتنی بر رقابت سالم است و از همه افرادی که علاقمند به سرمایه‌گذاری دعوت می‌کنیم.
آخوندی خطاب به فعالان صنعت هوانوردی حاضر در اجلاس گفت: اگر با هرگونه واسطه‌گری و رقابت ناسالم مواجه شدید می‌توانید موضوع را با شخص بنده مطرح کنید چرا که ما هیچ فضای ناسالمی را نمی‌پذیریم و تمام مذاکرات ما مستقیم و بدون واسطه‌گری است.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید براینکه همه شرکت‌های فعال در صنعت هوانوردی به جز شرکت‌های وابسته به رژیم صهیونیستی می‌توانند در ایران فعال باشند گفت: به تمام شرکت‌های جهان حتی شرکت بویینگ که موفق به حضور در این اجلاس نشد خیر مقدم می‌گوییم.
آماده مذاکره با شرکت بوئینگ برای خرید هواپیما هستیم
وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که بر اساس توافق اولیه ، 114 فروند هواپیمایی که برای شرکت هما از ایرباس خریداری می‌شود نو خواهد بود گفت: طبق برآوردها در 10 سال آینده کشور به 500 فروند هواپیما نیاز دارد که 100 فروند کوتاه برد و 400 فروند نیز برای پروازهای میان برد و بلند برد پیش‌بینی شده است.
بنابر این گزارش آخوندی در حاشیه نخستین اجلاس هوانوردی ایران 2016 در نشست خبری اظهار کرد: امروز شاهد حضور عمقی سرمایه گذاران فعال در صنعت هوانوردی اعم از سازندگان هواپیما ، تجهیزات فرودگاهی ، تجهیزات ناوبری و حوزه‌های مرتبط با صنعت هوانوردی در ایران هستیم که امیدواریم فرصت خوبی برای توسعه صنعت هوانوردی ایران باشد.
وی با تاکید بر اینکه ایران مرکز تعادل طبیعی در منطقه است گفت: به دلیل تحریم‌ها علیه کشورمان این مرکز تعادل طبیعی جابه جا شد که به تدریج در فضای پس از تحریم‌ها به جایگاه خود بازخواهیم گشت.
وزیر راه و شهرسازی افزود: با بازگشت ایران در صنعت هوانوردی جهان ، سایر کشورهای منطقه نیز از فضای حاکم بر کشورمان در عرصه هوانوردی منتفع می‌شوند.
آخوندی با بیان اینکه با برگزاری اجلاس هوانوردی ایران 2016 به سمت بازشدن فضا در صنعت هوانوردی برای کشورهای دنیا حرکت خواهیم کرد افزود: فضا برای توسعه بخش تعمیر و نگهداری هواپیما ، تامین قطعات و تجهیزات فرودگاهی ، به روزسانی تجهیزات ناوبری و سرمایه‌گذاری در تمام بخش‌های هوانوردی گشوده خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه درحال حاضر صنعت حمل و نقل هوایی ایران نیازمند هواپیماهایی با انواع برد کوتاه ، متوسط و بلند است اظهار کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر ایرانیان زیادی در نقاط مختلف دنیا از جمله اروپا ساکن هستند باید برای تامین هواپیماهای میان برد و بلند‌برد برنامه‌ریزی داشته باشیم ضمن اینکه هواپیماهای کوتاه برد برای توسعه فرودگاه‌های کوچک در کشور باید در اولویت باشند.
وزیر راه و شهرسازی درباره توافق اولیه شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) برای خرید 114 فروند هواپیما از ایرباس گفت: اولین قرارداد خرید هواپیما با اجرای برجام با شرکت تولیدکننده هواپیما ایرباس بود که بخشی از این هواپیماها در سال جاری وارد کشور می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه این 114 هواپیما نو خواهند بود گفت: زمان تحویل و نوع این هواپیماها در زمان انعقاد قراردادها با شرکت ایرباس مشخص خواهد شد.
آخوندی با بیان اینکه مذاکرات خود با شرکت بوئینگ را نیز آغاز می‌کنیم گفت: مسئولان و نمایندگان این شرکت به دلایل مشکلات ویزا نتوانستند در این اجلاس شرکت کنند اما جمهوری اسلامی ایران آمادگی مذاکره با این کمپانی را برای تامین هواپیمای متوسط و بلندبرد دارد.
وی با تاکید براینکه در حال حاضر 256 فروند هواپیما در کشور وجود دارد گفت: از این تعداد 150 فروند عملیاتی و حدود 100 فروند معادل 40 درصد هواپیماهای موجود زمین گیر هستند که فعال کردن آنها هزینه زیادی دارد.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: طی 10 سال آینده نیاز کشور به هواپیما 500 فروند برآورد شده که 100 فروند کوتاه برد و 400 فروند نیز برای پروازهای میان برد و بلند برد پیش بینی می‌شود.
آخوندی درباره شایعات ورود هواپیماهای سوخو روسیه به ایران گفت: هر هواپیمایی برای فعالیت باید از سازمان هواپیمایی کشوری مجوز دریافت کند در غیر این صورت اجازه عملیات در ایران را ندارد.
وی در بخش دیگری از اظهاراتش به کفایت سرمایه ایرلاین‌ها اشاره کرد و گفت: در دوران پس از تحریم‌ها صنعت هوانوردی کشور نیازمند بازسازی ساختاری است و در این راستا شرکت‌های هواپیمایی داخلی باید بتوانند هم در سطح ملی و هم در سطح بین المللی با سایر ایرلاین‌ها رقابت کنند که لازمه این رقابت داشتن حداقل سرمایه است.
آخوندی ادامه داد: حداقل کفایت سرمایه ایرلاین‌ها در شورای عالی هواپیمایی تصویب شده که طی چند روز آینده از سوی سازمان هواپیمایی کشوری اعلام آمادگی می‌شود. <وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ایران مرکز تعادل پایدار در منطقه است و با رفع تحریم‌ها به تعادل طبیعی در منطقه خاورمیانه بازخواهیم گشت گفت: تمام کشورهای منطقه به تبع تحریم‌های ظالمانه ، هم از جهت پروازهای عبوری و از هم از جهت کاهش رفاه مسافرین متضرر شدند.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ایران مرکز تعادل پایدار در منطقه است و با رفع تحریم‌ها به تعادل طبیعی در منطقه خاورمیانه بازخواهیم گشت گفت: تمام کشورهای منطقه به تبع تحریم‌های ظالمانه ، هم از جهت پروازهای عبوری و از هم از جهت کاهش رفاه مسافرین متضرر شدند.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی امروز یکشنبه 4 بهمن در نخستین اجلاس بین المللی هوانوردی ایران 2016 گفت: تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران نه تنها به رفاه و ملت ایران لطمه زد بلکه رفاه تمام مردم منطقه را خدشه دار کرد چراکه موقعیت جمهوری اسلامی ایران به گونه‌ای بود که عبور از فضای آسمان این کشور و توقف در ایران بهترین موقعیت برای مبادلات کالا و مسافر در حوزه بین المللی بود و گرفتن این موقعیت از ایران نه تنها به زیان مردم این کشور تمام شد و کیفیت صنعت هوانوردی را تغییر داد بلکه به زیان مردم منطقه شد.
وی ادامه داد: کشورهایی که در این منطقه حضور دارند هم از جهت پروازهای عبوری و هم از جهت کاهش رفاه مسافران متضرر شدند که امیدواریم با رفع تحریم‌ها به همان تعادل طبیعی در منطقه خاورمیانه بازگردیم. تعادل طبیعی در منطقه خاورمیانه نشان می‌دهد که ایران به عنوان چهارراه شرق و غرب و شمال و جنوب دارای یک موقعیت استراتژیک است که هم حافظ منافع جمهوری اسلامی ایران و هم حافظ منافع کشورهای اسلامی است.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه همواره جمهوری اسلامی ایران به وظیفه ملی و منطقه‌ای خود در طول تاریخ واقف بوده است افزود: فضای بعد از تحریم را فضای بازگشت به تعادل پایدار در منطقه می‌دانیم که نه فقط امروز بلکه هزاران سال دارای تعادل پایدار بوده و تمدن این منطقه مبتنی بر تمدن ایرانشهری است.
دالان‌های هوایی ایران برای تمام ایرلاین‌های دنیا باز است
وزیر راه و شهرسازی افزود: همواره از آسیا تا شبه قاره هند تا یمن و مدیترانه حوزه تمدن فرهنگی ایرانی بوده است و این تمدن ایرانی و ایرانشهری به خوبی ملموس است چراکه ایران مرکز تعادل منطقه بوده و بیرون بردن این تعادل منطقه ای از ایران منجر به ناآرامی و خشونت در منطقه شده است. آنچه که می‌تواند تعادل و امنیت پایدار را رقم بزند بازگشت به نقطه صفر منطقه است و امنیت سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی در گرو همین تعادل و امنیت پایدار است.
آخوندی افزود: این جمهوری اسلامی ایران است که می‌تواند به عنوان کانون صلح و آرامش و مرکز تعادل امن با تمام ملت های منطقه عمل کند و با تمام ملت‌های جهان رابطه‌ای برابر و مبتنی بر صلح داشته باشد. امیدواریم شما صاحبان صنایع صنعت هوانوردی در دنیا که به جمهوری اسلامی ایران سفر کردید ا تمدن ایرانشهری ما یک بار دیگر بازدید کنید و با توانمندی‌ها و مزیت‌های نسبی این گوشه از جهان آشنا شوید.
وزیر راه و شهرسازی خطاب به حاضران در جلسه اظهار کرد: حضور شما سرمایه‌گذاران و فعالان در اجلاس بین‌المللی هوانوردی ایران 2016 منجر به ایجاد یک فهم مشترک بین ما و شما خواهد شد و فضایی را فراهم می کند تا روابط پایدار ایجاد شود.
آخوندی با بیان اینکه مطمئنم توسعه روابط در مبنای تمدن ایرانشهری همزمان با حضور فعالان صنعت هوانوردی دنیا در ایران منجر به یک توسعه پایدار می شود گفت: عبور از فراز و دالان‌های هوایی ایران منافع تمام ایرلاین‌های دنیا را حفظ می کند. ایران به عنوان قدرت منطقه به تمام مسئولیت‌های منطقه ای خود واقف است و به آن عمل می‌کند ، ضمن اینکه دالان‌های منطقه ای را برای تمام ذینفعان فراهم خواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه اخیرا 5 راه جدید هوایی ایجاد شد و در آینده نیز مسیرهای جدید هوایی ایجاد می‌شود افزود: آسمان امن و آزاد ایران برای تمامی خطوط جهان باز است. نه تنها راه‌های هوایی را برای ایرلاین‌های جهان باز می‌کنیم بلکه سیستم‌های ناوبری هوایی را نوسازی می‌کنیم. در همین راستا بیش از 250 میلیون دلار برای سرمایه‌گذاری در مدیریت فضای ایران اختصاص داده‌ایم تا فضای ایمن را برای تمام ایرلاین‌ها فراهم کنیم.
وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: افزون براین در پی آن هستیم که بسترهای لازم را در فرودگاه‌های بزرگ برای جابه‌جایی بار و مسافر با تمام خدمات ایجاد کنیم.
آخوندی به توسعه شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) اشاره کرد و گفت: به زودی قرارداد توسعه فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) برای توسعه ظرفیت این فرودگاه به اعزام و پذیرش سالانه 45 میلیون مسافر منعقد می‌کنیم که فضای تجارت ، بازرگانی و فعالیت‌های بهینه اقتصادی فراهم می‌شود ضمن اینکه به زودی برای ایجاد مناطق آزاد و ویژه شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) اعلام عمومی می‌شود و تمام فعالان صنعت هوانوردی می‌توانند مراکز مرتبط با صنعت ازجمله تعمیر ، مهندسی و نگهداری هواپیما را ایجاد کند.
آخوندی ادامه داد: علاوه بر توسعه فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) برای توسعه و نوسازی فرودگاه‌های بین‌المللی در ایران از جمله تبریز ، اهوازؤ بوشهر ، شیراز و اصفهان نیز از طریق سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی اقدام می‌کنیم. لذا در ایران شاهد یک توسعه بزرگ در صنهوت هوانوردی و فرودگاهی خواهیم بود که نه تنها مردم ایران بلکه تمام مردم منطقه از این رفاه منتفع می‌شوند.
آخوندی تأکید کرد: معتقدیم آنچه که رفاه پایدار را برای مردم منطقه فراهم ساخته است توسعه رقابت بین‌المللی است. ما آماده‌ایم به صورت کاملا رقابتی فضایی را ایجاد کنیم تا تمام سرمایه‌گذاران در ایران قدرت رقابت در منطقه و جهان را به دست آورند که به رفاه در منطقه منتج می‌شود.
وی دامه داد: برای توسعه ناوگان هوایی ایران فضا برای سرمایه‌گذاری در حوزه خرید هواپیما ، تأمین ناوگان به صورت اجاره و اجاره به شرط تملیک را فراهم می‌کنیم.
وزیر راه و شهرسازی افزود: ایران کشوری پهناور است که حدود 67فرودگاه کوچک در آن وجود دارد اما به دلیل کمبود ناوگان درحال حاضر کمتر از 10 فرودگاه به صورت بهینه عملیاتی و فعال هستند. فرودگاه‌های کوچک در ایران به رغم داشتن زیرساخت‌های لازم اما به دلیل کمبود ناوگان به صورت بهینه فعال می‌کنیم.
آخوندی با تاکید بر اینکه صنعت هوانوردی در جهان رو به رشد است و همچنان جای رشد فراوانی در حوزه فناوری و تکنولوژی دارد گفت: اما با این وجود قیمت تمام شده در این صنعت با روش‌های از جمله صرفه‌جویی در مصرف انرژی به شدت در حال کاهش است.
آخوندی با بیان اینکه در ایران پروازهایی در مسیرهای با بیش از دو هزار کیلومتر عملیاتی هستند ادامه داد: بنابراین در توسعه ناوگان مزیت‌های کم‌نظیری در انواع هواپیماهای کوتاه‌برد ، میانبرد و بلندبرد وجود دارد. با توجه به مبادلات تجاری ایران با سراسر جهان می توانیم در جهت نوسازی ناوگان بلندمدت فضای لازم را فراهم کند.
وی همچنین اضافه کرد: ایران ازجهت داشتن دانش مهندسی ازجمله کشورهایی است که بیشترین دانشجو را پذیرش دارد و شاید ایران از نظر تعداد دانشجویان در حوزه دانش مهندسی بعد از آمریکا دومین کشور باشد. حتما در ایران امکان ایجاد خدمات تعمیر و نگهداری و مدیریت پرواز وجود دارد. لذا نیروهای متخصص در بخش‌های مختلف برای فعالان صنعت هوانوردی فراهم است.
این عضو کابینه دولت تدبیر و امید با بیان اینکه ایران یکی از مقاصد بزرگ گردشگری جهان است گفت: بسیاری از کشورها ایران را به عنوان یکی از مقاصد بزرگ گردشگری و تجاری در دنیا می‌دانند چراکه ایران یک بازار اقتصادی منصفانه مبتنی بر رقابت سالم است و از همه افرادی که علاقمند به سرمایه‌گذاری دعوت می‌کنیم.
آخوندی خطاب به فعالان صنعت هوانوردی حاضر در اجلاس گفت: اگر با هرگونه واسطه‌گری و رقابت ناسالم مواجه شدید می‌توانید موضوع را با شخص بنده مطرح کنید چرا که ما هیچ فضای ناسالمی را نمی‌پذیریم و تمام مذاکرات ما مستقیم و بدون واسطه‌گری است.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید براینکه همه شرکت‌های فعال در صنعت هوانوردی به جز شرکت‌های وابسته به رژیم صهیونیستی می‌توانند در ایران فعال باشند گفت: به تمام شرکت‌های جهان حتی شرکت بویینگ که موفق به حضور در این اجلاس نشد خیر مقدم می‌گوییم.
آماده مذاکره با شرکت بوئینگ برای خرید هواپیما هستیم
وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که بر اساس توافق اولیه ، 114 فروند هواپیمایی که برای شرکت هما از ایرباس خریداری می‌شود نو خواهد بود گفت: طبق برآوردها در 10 سال آینده کشور به 500 فروند هواپیما نیاز دارد که 100 فروند کوتاه برد و 400 فروند نیز برای پروازهای میان برد و بلند برد پیش‌بینی شده است.
بنابر این گزارش آخوندی در حاشیه نخستین اجلاس هوانوردی ایران 2016 در نشست خبری اظهار کرد: امروز شاهد حضور عمقی سرمایه گذاران فعال در صنعت هوانوردی اعم از سازندگان هواپیما ، تجهیزات فرودگاهی ، تجهیزات ناوبری و حوزه‌های مرتبط با صنعت هوانوردی در ایران هستیم که امیدواریم فرصت خوبی برای توسعه صنعت هوانوردی ایران باشد.
وی با تاکید بر اینکه ایران مرکز تعادل طبیعی در منطقه است گفت: به دلیل تحریم‌ها علیه کشورمان این مرکز تعادل طبیعی جابه جا شد که به تدریج در فضای پس از تحریم‌ها به جایگاه خود بازخواهیم گشت.
وزیر راه و شهرسازی افزود: با بازگشت ایران در صنعت هوانوردی جهان ، سایر کشورهای منطقه نیز از فضای حاکم بر کشورمان در عرصه هوانوردی منتفع می‌شوند.
آخوندی با بیان اینکه با برگزاری اجلاس هوانوردی ایران 2016 به سمت بازشدن فضا در صنعت هوانوردی برای کشورهای دنیا حرکت خواهیم کرد افزود: فضا برای توسعه بخش تعمیر و نگهداری هواپیما ، تامین قطعات و تجهیزات فرودگاهی ، به روزسانی تجهیزات ناوبری و سرمایه‌گذاری در تمام بخش‌های هوانوردی گشوده خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه درحال حاضر صنعت حمل و نقل هوایی ایران نیازمند هواپیماهایی با انواع برد کوتاه ، متوسط و بلند است اظهار کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر ایرانیان زیادی در نقاط مختلف دنیا از جمله اروپا ساکن هستند باید برای تامین هواپیماهای میان برد و بلند‌برد برنامه‌ریزی داشته باشیم ضمن اینکه هواپیماهای کوتاه برد برای توسعه فرودگاه‌های کوچک در کشور باید در اولویت باشند.
وزیر راه و شهرسازی درباره توافق اولیه شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) برای خرید 114 فروند هواپیما از ایرباس گفت: اولین قرارداد خرید هواپیما با اجرای برجام با شرکت تولیدکننده هواپیما ایرباس بود که بخشی از این هواپیماها در سال جاری وارد کشور می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه این 114 هواپیما نو خواهند بود گفت: زمان تحویل و نوع این هواپیماها در زمان انعقاد قراردادها با شرکت ایرباس مشخص خواهد شد.
آخوندی با بیان اینکه مذاکرات خود با شرکت بوئینگ را نیز آغاز می‌کنیم گفت: مسئولان و نمایندگان این شرکت به دلایل مشکلات ویزا نتوانستند در این اجلاس شرکت کنند اما جمهوری اسلامی ایران آمادگی مذاکره با این کمپانی را برای تامین هواپیمای متوسط و بلندبرد دارد.
وی با تاکید براینکه در حال حاضر 256 فروند هواپیما در کشور وجود دارد گفت: از این تعداد 150 فروند عملیاتی و حدود 100 فروند معادل 40 درصد هواپیماهای موجود زمین گیر هستند که فعال کردن آنها هزینه زیادی دارد.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: طی 10 سال آینده نیاز کشور به هواپیما 500 فروند برآورد شده که 100 فروند کوتاه برد و 400 فروند نیز برای پروازهای میان برد و بلند برد پیش بینی می‌شود.
آخوندی درباره شایعات ورود هواپیماهای سوخو روسیه به ایران گفت: هر هواپیمایی برای فعالیت باید از سازمان هواپیمایی کشوری مجوز دریافت کند در غیر این صورت اجازه عملیات در ایران را ندارد.
وی در بخش دیگری از اظهاراتش به کفایت سرمایه ایرلاین‌ها اشاره کرد و گفت: در دوران پس از تحریم‌ها صنعت هوانوردی کشور نیازمند بازسازی ساختاری است و در این راستا شرکت‌های هواپیمایی داخلی باید بتوانند هم در سطح ملی و هم در سطح بین المللی با سایر ایرلاین‌ها رقابت کنند که لازمه این رقابت داشتن حداقل سرمایه است.
آخوندی ادامه داد: حداقل کفایت سرمایه ایرلاین‌ها در شورای عالی هواپیمایی تصویب شده که طی چند روز آینده از سوی سازمان هواپیمایی کشوری اعلام آمادگی می‌شود. شهرسازی با بیان اینکه ایران مرکز تعادل پایدار در منطقه است و با رفع تحریم‌ها به تعادل طبیعی در منطقه خاورمیانه بازخواهیم گشت گفت: تمام کشورهای منطقه به تبع تحریم‌های ظالمانه ، هم از جهت پروازهای عبوری و از هم از جهت کاهش رفاه مسافرین متضرر شدند.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ایران مرکز تعادل پایدار در منطقه است و با رفع تحریم‌ها به تعادل طبیعی در منطقه خاورمیانه بازخواهیم گشت گفت: تمام کشورهای منطقه به تبع تحریم‌های ظالمانه ، هم از جهت پروازهای عبوری و از هم از جهت کاهش رفاه مسافرین متضرر شدند.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی امروز یکشنبه 4 بهمن در نخستین اجلاس بین المللی هوانوردی ایران 2016 گفت: تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران نه تنها به رفاه و ملت ایران لطمه زد بلکه رفاه تمام مردم منطقه را خدشه دار کرد چراکه موقعیت جمهوری اسلامی ایران به گونه‌ای بود که عبور از فضای آسمان این کشور و توقف در ایران بهترین موقعیت برای مبادلات کالا و مسافر در حوزه بین المللی بود و گرفتن این موقعیت از ایران نه تنها به زیان مردم این کشور تمام شد و کیفیت صنعت هوانوردی را تغییر داد بلکه به زیان مردم منطقه شد.
وی ادامه داد: کشورهایی که در این منطقه حضور دارند هم از جهت پروازهای عبوری و هم از جهت کاهش رفاه مسافران متضرر شدند که امیدواریم با رفع تحریم‌ها به همان تعادل طبیعی در منطقه خاورمیانه بازگردیم. تعادل طبیعی در منطقه خاورمیانه نشان می‌دهد که ایران به عنوان چهارراه شرق و غرب و شمال و جنوب دارای یک موقعیت استراتژیک است که هم حافظ منافع جمهوری اسلامی ایران و هم حافظ منافع کشورهای اسلامی است.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه همواره جمهوری اسلامی ایران به وظیفه ملی و منطقه‌ای خود در طول تاریخ واقف بوده است افزود: فضای بعد از تحریم را فضای بازگشت به تعادل پایدار در منطقه می‌دانیم که نه فقط امروز بلکه هزاران سال دارای تعادل پایدار بوده و تمدن این منطقه مبتنی بر تمدن ایرانشهری است.
دالان‌های هوایی ایران برای تمام ایرلاین‌های دنیا باز است
وزیر راه و شهرسازی افزود: همواره از آسیا تا شبه قاره هند تا یمن و مدیترانه حوزه تمدن فرهنگی ایرانی بوده است و این تمدن ایرانی و ایرانشهری به خوبی ملموس است چراکه ایران مرکز تعادل منطقه بوده و بیرون بردن این تعادل منطقه ای از ایران منجر به ناآرامی و خشونت در منطقه شده است. آنچه که می‌تواند تعادل و امنیت پایدار را رقم بزند بازگشت به نقطه صفر منطقه است و امنیت سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی در گرو همین تعادل و امنیت پایدار است.
آخوندی افزود: این جمهوری اسلامی ایران است که می‌تواند به عنوان کانون صلح و آرامش و مرکز تعادل امن با تمام ملت های منطقه عمل کند و با تمام ملت‌های جهان رابطه‌ای برابر و مبتنی بر صلح داشته باشد. امیدواریم شما صاحبان صنایع صنعت هوانوردی در دنیا که به جمهوری اسلامی ایران سفر کردید ا تمدن ایرانشهری ما یک بار دیگر بازدید کنید و با توانمندی‌ها و مزیت‌های نسبی این گوشه از جهان آشنا شوید.
وزیر راه و شهرسازی خطاب به حاضران در جلسه اظهار کرد: حضور شما سرمایه‌گذاران و فعالان در اجلاس بین‌المللی هوانوردی ایران 2016 منجر به ایجاد یک فهم مشترک بین ما و شما خواهد شد و فضایی را فراهم می کند تا روابط پایدار ایجاد شود.
آخوندی با بیان اینکه مطمئنم توسعه روابط در مبنای تمدن ایرانشهری همزمان با حضور فعالان صنعت هوانوردی دنیا در ایران منجر به یک توسعه پایدار می شود گفت: عبور از فراز و دالان‌های هوایی ایران منافع تمام ایرلاین‌های دنیا را حفظ می کند. ایران به عنوان قدرت منطقه به تمام مسئولیت‌های منطقه ای خود واقف است و به آن عمل می‌کند ، ضمن اینکه دالان‌های منطقه ای را برای تمام ذینفعان فراهم خواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه اخیرا 5 راه جدید هوایی ایجاد شد و در آینده نیز مسیرهای جدید هوایی ایجاد می‌شود افزود: آسمان امن و آزاد ایران برای تمامی خطوط جهان باز است. نه تنها راه‌های هوایی را برای ایرلاین‌های جهان باز می‌کنیم بلکه سیستم‌های ناوبری هوایی را نوسازی می‌کنیم. در همین راستا بیش از 250 میلیون دلار برای سرمایه‌گذاری در مدیریت فضای ایران اختصاص داده‌ایم تا فضای ایمن را برای تمام ایرلاین‌ها فراهم کنیم.
وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: افزون براین در پی آن هستیم که بسترهای لازم را در فرودگاه‌های بزرگ برای جابه‌جایی بار و مسافر با تمام خدمات ایجاد کنیم.
آخوندی به توسعه شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) اشاره کرد و گفت: به زودی قرارداد توسعه فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) برای توسعه ظرفیت این فرودگاه به اعزام و پذیرش سالانه 45 میلیون مسافر منعقد می‌کنیم که فضای تجارت ، بازرگانی و فعالیت‌های بهینه اقتصادی فراهم می‌شود ضمن اینکه به زودی برای ایجاد مناطق آزاد و ویژه شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) اعلام عمومی می‌شود و تمام فعالان صنعت هوانوردی می‌توانند مراکز مرتبط با صنعت ازجمله تعمیر ، مهندسی و نگهداری هواپیما را ایجاد کند.
آخوندی ادامه داد: علاوه بر توسعه فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) برای توسعه و نوسازی فرودگاه‌های بین‌المللی در ایران از جمله تبریز ، اهوازؤ بوشهر ، شیراز و اصفهان نیز از طریق سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی اقدام می‌کنیم. لذا در ایران شاهد یک توسعه بزرگ در صنهوت هوانوردی و فرودگاهی خواهیم بود که نه تنها مردم ایران بلکه تمام مردم منطقه از این رفاه منتفع می‌شوند.
آخوندی تأکید کرد: معتقدیم آنچه که رفاه پایدار را برای مردم منطقه فراهم ساخته است توسعه رقابت بین‌المللی است. ما آماده‌ایم به صورت کاملا رقابتی فضایی را ایجاد کنیم تا تمام سرمایه‌گذاران در ایران قدرت رقابت در منطقه و جهان را به دست آورند که به رفاه در منطقه منتج می‌شود.
وی دامه داد: برای توسعه ناوگان هوایی ایران فضا برای سرمایه‌گذاری در حوزه خرید هواپیما ، تأمین ناوگان به صورت اجاره و اجاره به شرط تملیک را فراهم می‌کنیم.
وزیر راه و شهرسازی افزود: ایران کشوری پهناور است که حدود 67فرودگاه کوچک در آن وجود دارد اما به دلیل کمبود ناوگان درحال حاضر کمتر از 10 فرودگاه به صورت بهینه عملیاتی و فعال هستند. فرودگاه‌های کوچک در ایران به رغم داشتن زیرساخت‌های لازم اما به دلیل کمبود ناوگان به صورت بهینه فعال می‌کنیم.
آخوندی با تاکید بر اینکه صنعت هوانوردی در جهان رو به رشد است و همچنان جای رشد فراوانی در حوزه فناوری و تکنولوژی دارد گفت: اما با این وجود قیمت تمام شده در این صنعت با روش‌های از جمله صرفه‌جویی در مصرف انرژی به شدت در حال کاهش است.
آخوندی با بیان اینکه در ایران پروازهایی در مسیرهای با بیش از دو هزار کیلومتر عملیاتی هستند ادامه داد: بنابراین در توسعه ناوگان مزیت‌های کم‌نظیری در انواع هواپیماهای کوتاه‌برد ، میانبرد و بلندبرد وجود دارد. با توجه به مبادلات تجاری ایران با سراسر جهان می توانیم در جهت نوسازی ناوگان بلندمدت فضای لازم را فراهم کند.
وی همچنین اضافه کرد: ایران ازجهت داشتن دانش مهندسی ازجمله کشورهایی است که بیشترین دانشجو را پذیرش دارد و شاید ایران از نظر تعداد دانشجویان در حوزه دانش مهندسی بعد از آمریکا دومین کشور باشد. حتما در ایران امکان ایجاد خدمات تعمیر و نگهداری و مدیریت پرواز وجود دارد. لذا نیروهای متخصص در بخش‌های مختلف برای فعالان صنعت هوانوردی فراهم است.
این عضو کابینه دولت تدبیر و امید با بیان اینکه ایران یکی از مقاصد بزرگ گردشگری جهان است گفت: بسیاری از کشورها ایران را به عنوان یکی از مقاصد بزرگ گردشگری و تجاری در دنیا می‌دانند چراکه ایران یک بازار اقتصادی منصفانه مبتنی بر رقابت سالم است و از همه افرادی که علاقمند به سرمایه‌گذاری دعوت می‌کنیم.
آخوندی خطاب به فعالان صنعت هوانوردی حاضر در اجلاس گفت: اگر با هرگونه واسطه‌گری و رقابت ناسالم مواجه شدید می‌توانید موضوع را با شخص بنده مطرح کنید چرا که ما هیچ فضای ناسالمی را نمی‌پذیریم و تمام مذاکرات ما مستقیم و بدون واسطه‌گری است.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید براینکه همه شرکت‌های فعال در صنعت هوانوردی به جز شرکت‌های وابسته به رژیم صهیونیستی می‌توانند در ایران فعال باشند گفت: به تمام شرکت‌های جهان حتی شرکت بویینگ که موفق به حضور در این اجلاس نشد خیر مقدم می‌گوییم.
آماده مذاکره با شرکت بوئینگ برای خرید هواپیما هستیم
وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که بر اساس توافق اولیه ، 114 فروند هواپیمایی که برای شرکت هما از ایرباس خریداری می‌شود نو خواهد بود گفت: طبق برآوردها در 10 سال آینده کشور به 500 فروند هواپیما نیاز دارد که 100 فروند کوتاه برد و 400 فروند نیز برای پروازهای میان برد و بلند برد پیش‌بینی شده است.
بنابر این گزارش آخوندی در حاشیه نخستین اجلاس هوانوردی ایران 2016 در نشست خبری اظهار کرد: امروز شاهد حضور عمقی سرمایه گذاران فعال در صنعت هوانوردی اعم از سازندگان هواپیما ، تجهیزات فرودگاهی ، تجهیزات ناوبری و حوزه‌های مرتبط با صنعت هوانوردی در ایران هستیم که امیدواریم فرصت خوبی برای توسعه صنعت هوانوردی ایران باشد.
وی با تاکید بر اینکه ایران مرکز تعادل طبیعی در منطقه است گفت: به دلیل تحریم‌ها علیه کشورمان این مرکز تعادل طبیعی جابه جا شد که به تدریج در فضای پس از تحریم‌ها به جایگاه خود بازخواهیم گشت.
وزیر راه و شهرسازی افزود: با بازگشت ایران در صنعت هوانوردی جهان ، سایر کشورهای منطقه نیز از فضای حاکم بر کشورمان در عرصه هوانوردی منتفع می‌شوند.
آخوندی با بیان اینکه با برگزاری اجلاس هوانوردی ایران 2016 به سمت بازشدن فضا در صنعت هوانوردی برای کشورهای دنیا حرکت خواهیم کرد افزود: فضا برای توسعه بخش تعمیر و نگهداری هواپیما ، تامین قطعات و تجهیزات فرودگاهی ، به روزسانی تجهیزات ناوبری و سرمایه‌گذاری در تمام بخش‌های هوانوردی گشوده خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه درحال حاضر صنعت حمل و نقل هوایی ایران نیازمند هواپیماهایی با انواع برد کوتاه ، متوسط و بلند است اظهار کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر ایرانیان زیادی در نقاط مختلف دنیا از جمله اروپا ساکن هستند باید برای تامین هواپیماهای میان برد و بلند‌برد برنامه‌ریزی داشته باشیم ضمن اینکه هواپیماهای کوتاه برد برای توسعه فرودگاه‌های کوچک در کشور باید در اولویت باشند.
وزیر راه و شهرسازی درباره توافق اولیه شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) برای خرید 114 فروند هواپیما از ایرباس گفت: اولین قرارداد خرید هواپیما با اجرای برجام با شرکت تولیدکننده هواپیما ایرباس بود که بخشی از این هواپیماها در سال جاری وارد کشور می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه این 114 هواپیما نو خواهند بود گفت: زمان تحویل و نوع این هواپیماها در زمان انعقاد قراردادها با شرکت ایرباس مشخص خواهد شد.
آخوندی با بیان اینکه مذاکرات خود با شرکت بوئینگ را نیز آغاز می‌کنیم گفت: مسئولان و نمایندگان این شرکت به دلایل مشکلات ویزا نتوانستند در این اجلاس شرکت کنند اما جمهوری اسلامی ایران آمادگی مذاکره با این کمپانی را برای تامین هواپیمای متوسط و بلندبرد دارد.
وی با تاکید براینکه در حال حاضر 256 فروند هواپیما در کشور وجود دارد گفت: از این تعداد 150 فروند عملیاتی و حدود 100 فروند معادل 40 درصد هواپیماهای موجود زمین گیر هستند که فعال کردن آنها هزینه زیادی دارد.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: طی 10 سال آینده نیاز کشور به هواپیما 500 فروند برآورد شده که 100 فروند کوتاه برد و 400 فروند نیز برای پروازهای میان برد و بلند برد پیش بینی می‌شود.
آخوندی درباره شایعات ورود هواپیماهای سوخو روسیه به ایران گفت: هر هواپیمایی برای فعالیت باید از سازمان هواپیمایی کشوری مجوز دریافت کند در غیر این صورت اجازه عملیات در ایران را ندارد.
وی در بخش دیگری از اظهاراتش به کفایت سرمایه ایرلاین‌ها اشاره کرد و گفت: در دوران پس از تحریم‌ها صنعت هوانوردی کشور نیازمند بازسازی ساختاری است و در این راستا شرکت‌های هواپیمایی داخلی باید بتوانند هم در سطح ملی و هم در سطح بین المللی با سایر ایرلاین‌ها رقابت کنند که لازمه این رقابت داشتن حداقل سرمایه است.
آخوندی ادامه داد: حداقل کفایت سرمایه ایرلاین‌ها در شورای عالی هواپیمایی تصویب شده که طی چند روز آینده از سوی سازمان هواپیمایی کشوری اعلام آمادگی می‌شود.
------
...

ادامه در منبع لینک »

موارد مشابه بر اساس تراکم کلیدواژه
سعودی هاو تلاش برای احیای آبروی از‌دست رفته ...
irinn.ir ۱۳۹۳/۰۹/۰۲ سیاست
این روزها سیاستمداران ریاض دست به ابتکار عمل و اقدامات جدیدی می‌زنند که هدف اصلی آن را باید احیای هژمونی منطقه‌ای این کشور عنوان کرد. این تحرکات در س...ادامه مطلب»

آخوندی درجلسه علنی مجلس: صنعت هواپیمایی نوسازی می شود/تحویل 138 فروند...
dolat.ir ۱۳۹۴/۱۱/۱۳ اخبار
وزیر راه و شهرسازی گفت: 138 فروند هواپیما برای نوسازی کل صنعت هوانوردی از سال جاری میلادی (2016) از سوی فرانسه به ایران تحویل داده می شود. وزیر راه و...ادامه مطلب»

وزیر راه و شهرسازی در یک برنامه تلویزیونی مطرح کرد: افزایش ۹ برابری ق...
dolat.ir ۱۳۹۴/۱۱/۰۵ اخبار
وزیر راه و شهرسازی با اعلام تعیین تکلیف کفایت سرمایه شرکت‌های هواپیمایی تا روز دوشنبه در شورای‌عالی هواپیمایی از آغاز مذاکرات غیرتعهدآور با شرکت بوئین...ادامه مطلب»

انتقال ۱۰.۵ میلیون یورو از پول‌های بلوکه شده بانک ملت در اروپا به شعبه...
sahm1001.com ۱۳۹۵/۰۳/۲۰ اقتصاد
مدیر شعبه بانک ملت در ارمنستان از وصول 10.5 میلیون یورو از پول‌های بلوکه شده این بانک خبر داد. سید غلامرضا موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگز...ادامه مطلب»

از شلمچه تا کربلا- گزارشی از سفرهای ماندگار مقامات دولت تدبیر و امید ...
dolat.ir ۱۳۹۴/۰۹/۱۵ اخبار
معاونان رئیس جمهوری، وزرا و معاونان آنها در هفته ای که گذشت بیش از 40 سفر به شهرها و روستاهای مختلف کشور داشتند . معاونان رئیس جمهوری، وزرا و معاونان ...ادامه مطلب»


EOF